صفحه اصلی / جراحی شانه و آرنج / جراحی آرنج به چه صورت است؟
جراحی-آرنج-

جراحی آرنج به چه صورت است؟

آرنج نقش مهمی در زندگی روزمره شما دارد. هر بار که شیء را برمی دارید، سر خود را می خارانید، توپی را پرتاب می کنید یا دست می دهید از آرنج خودتان استفاده می کنید. اگر یکی از آرنج های شما آسیب ببیند یا تحت تاثیر یک بیماری مزمن قرار بگیرد، انجام این نوع کارهای روزانه ممکن است برای شما دشوار یا حتی غیر ممکن شود. برخی از اشکال درد آرنج را می توان با روش هایی مانند فیزیوتراپی یا دارو درمان کرد. با این حال، اگر این روش ها کارساز نبود یا اگر درد خیلی شدید باشد، ممکن است به جراحی آرنج نیاز داشته باشید.

هنگامی که سایر درمان ها پاسخگو نیستند جراحی آرنج ممکن است به شما کمک کند تا کار هایی که دوست دارید را انجام دهید. جراحی آرنج می تواند درد را به طور قابل توجهی کاهش دهد و عملکرد آرنج شما را برای آسیب های آرنج و شرایطی مانند تاندونیت، آرنج تنیس بازان، آرتریت و موارد دیگر بازیابی کند.

انواع جراحی آرنج

جراحان ارتوپد راه های مختلفی برای درمان درد آرنج دارند.

برخی از متداول ترین اعمال جراحی آرنج عبارتند از:

آرتروسکوپی

آرتروسکوپی نوعی جراحی ارتوپدی کم تهاجمی است که بر روی بسیاری از مفاصل بدن انجام می شود. مزیت آرتروسکوپی این است که به جراحان اجازه می دهد تا عمل جراحی را با یک دوربین متصل به یک لوله کوچک انعطاف پذیر ببینند. این بدان معناست که جراح می تواند برش های کوچکی ایجاد کند و از ابزارهای جراحی کوچک استفاده کند. آرتروسکوپی را می توان برای بسیاری از شرایط مختلف مانند ترمیم آسیب تاندون، برداشتن قطعات استخوانی و شل کردن کپسول مفصل استفاده کرد.

سینووکتومی

سینوویوم بخشی از آرنج شما است که مفصل را برای حرکت نرم تر روان می کند. آرتریت می تواند باعث التهاب سینوویوم شود که می تواند غضروف را فرسوده و استفاده از بازوی شما را محدود کند. سینووکتومی با برداشتن سینوویوم ملتهب برای جلوگیری از آسیب رساندن به سایر قسمت های آرنج مانع از پیشرفت آرتریت می شود.

جایگزینی کامل آرنج

آرتریت یا آسیب تروماتیک می تواند به استخوان ها، غضروف ها یا بافت های نرم آرنج شما آسیب جدی وارد کند. در برخی موارد، تنها راه برای استفاده مجدد از آرنج تعویض مفصل با مفصل مصنوعی است.

بیشتر بخوانید: سندرم آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

آرتروسکوپی برای چه مواردی انجام می شود؟

آرتروسکوپی یک روش جراحی است که می تواند برای آرنج و سایر قسمت های بدن، معمولاً زانو و شانه استفاده شود. این روش شامل یک برش بسیار کوچک است. جراح از ابزار کوچکی به اندازه یک مداد (دوربین فیبر نوری) برای مشاهده داخل مفصل استفاده می کند. دوربین روی صفحه نمایش داده می شود و به جراح دست اجازه می دهد تا ساختارهای مختلف آرنج شما را ببیند. گاهی اوقات، برش های متعددی ایجاد می شود تا جراح بتواند دوربین را در چندین موقعیت قرار دهد.

آرتروسکوپی آرنج را می توان برای بسیاری از شرایط مختلف استفاده کرد، از جمله:

• آرتروز
  • بدن های شل در مفصل
  • آرنج تنیس بازان
  • سفتی، سختی
  • شکستگی آرنج

فواید جراحی آرتروسکوپی آرنج

مزیت آرتروسکوپی آرنج این است که بهبودی آسان تر و سریع تری را دارا می باشد. از آنجایی که در این جراحی برش آن بسیار کوچک است، تورم و سفتی پس از جراحی به حداقل می رسد. بهبودی کلی با این روش بسیار سریعتر است. پس از عمل پزشک ممکن است دست شما را در یک آتل آرنج قرار دهد که آرنج شما را در جای خود نگه می دارد. اما به شما امکان می دهد همچنان از دست خود استفاده کنید. آرتروسکوپی آرنج برای همه بیماری های آرنج استفاده نمی شود. جراح شما بسته به شرایط شما و شدت آن، بهترین گزینه درمانی را برای شما مطرح خواهد کرد.

جراحی تعویض آرنج چیست؟

جراحی تعویض آرنج (گاهی اوقات به عنوان آرتروپلاستی کامل آرنج شناخته می شود) عملی است که جراحان برای تسکین درد و بازگرداندن حرکت آرنج آسیب دیده بیمار از آن استفاده می کنند. در طی این جراحی، پزشک مفصل آرنج شما را با یک مفصل مصنوعی جایگزین می کند.

جراحی تعویض آرنج همیشه کل آرنج را درگیر نمی کند. در برخی از افراد، پزشکان تنها بخشی از مفصل مانند سر رادیال (سر دستگیره‌ای استخوان رادیوس در محل برخورد با آرنج) را جایگزین می‌کنند.

جراحی تعویض آرنج کیفیت زندگی بسیاری از افراد را بهبود می بخشد. این نوع جراحی آرنج می تواند درد را تسکین دهد و به شما امکان می دهد به فعالیت هایی که دوست دارید باز گردید.

چرا جراحی تعویض آرنج انجام می شود؟

مفصل آرنج سه استخوان به نام ‌های بازو، اولنا و رادیوس را در کنار یکدیگر قرار می ‌دهد. در انتهای این استخوان ها، جایی که آن ها به هم می رسند، توسط یک ساختار تخصصی به نام غضروف پوشانده می شوند. غضروف سطح صافی را فراهم می کند که استخوان ها می توانند روی یکدیگر سر بخورند. آسیب به استخوان ها یا غضروف ها می تواند باعث درد مزمن (طولانی مدت)، تورم و سفتی مفصل شود.

زمانی که داروها یا فیزیوتراپی (تمرینات برای بهبود قدرت و تحرک) درد بیماران را به اندازه کافی کاهش نمی دهد پزشکان جراحی تعویض آرنج را برای تسکین درد و افزایش دامنه حرکتی در افراد مبتلا به درد مزمن آرنج انجام می دهند این جراحی اغلب کیفیت زندگی افراد را بهبود می بخشد.

شرایطی که ممکن است منجر به جراحی تعویض آرنج شود عبارتند از:

• آسیب: شکستگی یا ترک خوردگی استخوان در آرنج.
  • استئوآرتریت: ساییدگی غضروف در مفاصل.
  • آرتریت روماتوئید: یک اختلال خود ایمنی شامل التهاب (تورم) مفاصل.
سینووکتومی چیست؟

جراحی سینووکتومی آرنج برای برداشتن بافت ملتهب مفصلی (سینوویوم) که باعث درد شدیدی در آرنج  می‌شود یا توانایی عملکرد یا دامنه حرکتی را محدود می‌کند، انجام می‌شود. رباط ها و سایر ساختارها ممکن است برای دسترسی و برداشتن پوشش ملتهب مفصل به کناری منتقل شوند. این روش ممکن است با استفاده از آرتروسکوپی انجام شود.

چه کسانی به سینووکتومی نیاز دارند؟

بیمارانی که به درمان‌های دارویی پاسخ نمی‌دهند، ممکن است برای انجام سینووکتومی به متخصص ارتوپد ارجاع داده شوند. مقدار سینوویوم ملتهب برداشته شده بیماران بسته به میزان آسیب های آن ها متفاوت است. برخی از بیماران تنها به سینووکتومی جزئی نیاز دارند و مقدار کمتری از بافت برداشته می شود. برای از بین بردن درد، دیگران ممکن است به سینووکتومی کامل نیاز داشته باشند که در آن کل سینوویوم برداشته می شود.