صفحه اصلی / جراحی شانه و آرنج / در مورد استئوآرتریت شانه چه میدانید؟
آرتریت-شانه

در مورد استئوآرتریت شانه چه میدانید؟

استئوآرتریت شانه در شانه، بین تیغه شانه و استخوان بازو یا استخوان بازو، یک مفصل وجود دارد. این مفصل با غضروف پوشیده شده است. هنگامی که این غضروف فرسوده می شود، آرتروز در شانه رخ می دهد. نقش این غضروف این است که اطمینان حاصل کند که سطوح مفصلی بدون درد روی هم می لغزند تا حرکت در شانه را امکان پذیر کند. تجزیه غضروف باعث ساییدگی استخوان ها روی یکدیگر و در نتیجه درد می شود. همچنین می تواند منجر به رشد استخوانی به نام استئوفیت یا خار استخوانی شود. آرتریت شانه به شدت بر توانایی فرد در استفاده از بازوهای خود تأثیر می گذارد. این عارضه معمولاً در زنان بیشتر رخ می دهد. گاهی اوقات، هر دو شانه تحت تأثیر قرار می گیرند.

انواع استئوآرتریت شانه

دو نوع استئوآرتریت شانه وجود دارد:

آرتروز اولیه شانه

آرتروز اولیه شانه ناشی از آسیب به غضروف است و تنها سه درصد از کل موارد استئوآرتریت شانه را تشکیل می دهد. این می تواند ناشی از یک بیماری التهابی مانند پلی آرتریت روماتوئید، یا از بیماری دیگری مانند استئوکندروماتوز باشد که با تومورهای غضروفی کوچک مشخص می شود.

آرتروز شانه ثانویه

آرتروز ثانویه شانه ناشی از پارگی تاندون های شانه است. شانه دارای گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها به نام روتاتور کاف است. روتاتور کاف دارای چهار تاندون است (یکی در جلوی مفصل شانه، یکی در بالا و دو تا در عقب) که نقش آنها ثابت نگه داشتن مفصل شانه و در عین حال امکان چرخش آن است. اغلب یکی از این تاندون ها پاره می شود. به دنبال پارگی، قسمت “توپ” مفصل توپ و کاسه شانه به تدریج به سمت بالا می لغزد و در موقعیتی قرار می گیرد که نباید باشد. این باعث مالش می شود که منجر به آرتروز می شود.

علائم آرتروز شانه چیست؟

علامت اصلی آرتروز شانه درد است. درد را می توان به صورت منتشر توصیف کرد، به این معنی که در بازو و پشت گردن احساس می شود تا در یک مکان دقیق. این درد که در اثر حرکت شانه ایجاد می شود، باعث سفت شدن مفصل می شود. بیمار به تدریج تحرک خود را از دست می دهد و بالا بردن بازو یا رسیدن به پشت کمر دشوار یا حتی غیرممکن می شود. این عارضه همچنین می تواند منجر به درد ناتوان کننده در شب شود که باعث می شود بیمار مکرراً از خواب بیدار شود.

ساییدگی غضروف یک رشد تدریجی است که یک شبه اتفاق نمی افتد. در ابتدا، تشخیص علائم آرتروز شانه آسان نیست. این وضعیت در ابتدا توسط بیماران نسبتاً خوب تحمل می شود، زمانی که التهاب فقط باعث درد متناوب می شود. بیمار همچنین ممکن است انسداد موقت شانه و احساس “خراش” را تجربه کند. به طور کلی، با پیشرفت آرتریت، درد روزانه افزایش می یابد. این می تواند منجر به اجتناب بیمار از تمام حرکات شانه شود و باعث از دست دادن کامل عملکرد شود.

برای تشخیص آرتروز شانه از چه آزمایشاتی استفاده می شود؟

متخصص با انجام یک معاینه بالینی شروع می کند. او علائم و سطح درد بیمار را ارزیابی خواهد کرد. چندین علامت نشان دهنده آرتروز بالقوه شانه است. پس از معاینه بالینی، آزمایش‌های دیگری برای تأیید تشخیص انجام می‌شود، مانند عکس‌برداری استاندارد از جلو به پشت و جانبی برای تجسم استخوان‌های شانه. رادیولوژیست به دنبال علائم متعددی از جمله مفصل نازک غیرطبیعی، سر بازو که شکل توپ مانند خود را از دست داده است یا وجود خارهای استخوانی را بررسی می کند. این تصاویر همچنین به تعیین اینکه آیا بیمار مبتلا به استئوآرتریت اولیه یا ثانویه است و همچنین مرحله آن: زودرس، خفیف یا شدید کمک می کند. علاوه بر اشعه ایکس، یک سونوگرافی نیز ممکن است انجام شود که به پزشک اجازه می دهد تا تاندون های شانه را ارزیابی کند.

در نهایت، سی تی اسکن به ارزیابی وضعیت روتاتور کاف و استخوان ها، قبل از جراحی جایگزینی احتمالی کمک می کند. هدف از این آزمایشات تکمیلی تعیین بهترین درمان برای بیمار است.

درمان آرتروز شانه چیست؟

پزشک به طور کلی با دارو و فیزیوتراپی شروع می کند، گاهی اوقات با تزریق داخل مفصلی همراه است. فیزیوتراپی برای حفظ تحرک باقی مانده مفید است. برخی از پزشکان از درمان پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP استفاده می کنند که شامل تزریق پلاکت از خون خود بیمار به مفصل دردناک است. این کنسانتره پلاکتی غنی از فاکتورهای رشد است و به بازسازی غضروف آسیب دیده کمک می کند. با این حال، اثربخشی این روش هنوز ثابت نشده است. با گذشت زمان، این نوع درمان کمتر موثر می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، گاهی اوقات جراحی لازم است.

در این صورت ممکن است جراحی تعویض شانه با پروتز پیشنهاد شود. این نوع جراحی ممکن است زمانی ضروری باشد که بیمار از موارد زیر رنج می برد:

• آرتروز که باعث ساییدگی شدید غضروف می شود.
  • شکستگی پیچیده شانه؛ یا ضایعات ناتوان کننده و غیرقابل ترمیم در تاندون های روتاتور کاف.

روش های کاشت پروتز شانه

دو روش کاشت پروتز شانه وجود دارد: معکوس و آناتومیک. از نظر مکانیکی، این روش ها با یکدیگر متفاوت هستند و در شرایط یکسان نشان داده نمی شوند.

تعویض کل شانه معکوس

تعویض کل شانه معکوس این روش “معکوس” نامیده می شود زیرا جراح موقعیت طبیعی مفصل گوی و کاسه شانه را معکوس می کند و قسمت توپی شکل ایمپلنت را به تیغه شانه و سوکت را به استخوان بازو متصل می کند. این روش شانه را قادر می سازد حتی اگر روتاتور کاف به شدت آسیب دیده باشد، کار کند. با پایین آوردن استخوان بازو و بازگرداندن عملکرد به عضله دلتوئید (شانه)، عدم عملکرد تاندون های روتاتور کاف جبران می شود. عمل تعویض شانه معکوس حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد و توسط جراح ارتوپد متخصص در شانه انجام می شود. معمولاً به صورت سرپایی (بدون بستری شدن شبانه در بیمارستان) انجام می شود، اما گاهی اوقات نیاز به یک شب بستری شدن در بیمارستان دارد.

در ابتدای عمل، متخصص بیهوشی شانه را قبل از انجام یک بیهوشی عمومی سبک بی حس می کند. این عمل یک اسکار به اندازه تقریباً ۱۰ سانتی متر بر جای می گذارد. توانبخشی را می توان از طریق مطب یا بیمارستان خصوصی انجام داد و تنها در موارد خاصی نیاز به اقامت در مرکز توانبخشی است. بعد از عمل در شب و در بخشی از روز از بند برای بی حرکت کردن بازو استفاده می شود. استفاده از بازو به فعالیت های ساده روزانه محدود می شود. توانبخشی از روز بعد پس از جراحی با فیزیوتراپی و همچنین تمرینات انجام شده توسط بیمار در منزل آغاز می شود. جراح تعداد دفعات و مدت توانبخشی و همچنین مراحل بازیابی تحرک بازو را مشخص می کند.

تعویض مفصل آناتومیک توتال شانه

آناتومیک توتال شانه جایگزین هنگامی که تاندون‌های روتاتور کاف کار می‌کنند، پروتز آناتومیک شانه با استفاده از ایمپلنت‌های مخصوص هر شخص که کار آناتومی طبیعی توپ و سوکت مفصل شانه را تقلید می‌کنند، شانه را همانطور که قبل از آسیب‌دیدگی بود بازسازی می‌کند. جراحی تعویض کامل شانه آناتومیک به طور کلی به صورت سرپایی انجام می شود، اما در برخی موارد ممکن است به دو شب در بیمارستان نیاز داشته باشد. در ابتدای عمل، متخصص بیهوشی شانه را بی حس می کند تا از راحتی بیشتر بعد از عمل اطمینان حاصل کند، سپس یک بیهوشی عمومی سبک انجام می دهد. سپس جراح برشی به طول ۱۰ سانتی متر برای قرار دادن ایمپلنت پروتز ایجاد می کند. بعد از عمل، بازو به مدت چند هفته در روز و شب با بند بی حرکت می شود. توانبخشی از روز بعد پس از جراحی شروع می شود. علاوه بر تمریناتی که بیمار در خانه انجام می دهد، توانبخشی با فیزیوتراپیست را می توان از طریق مطب خصوصی یا در بیمارستان انجام داد، اما لزوماً نیازی به اقامت در یک مرکز توانبخشی بعد از عمل ندارد.

چه زمانی برای آرتروز شانه باید به پزشک مراجعه کرد؟

برای جلوگیری از خطر درد روزانه و از دست دادن کامل عملکرد، بیماران باید به محض ظاهر شدن اولین علائم به پزشک خود مراجعه کنند. بیمار می تواند با مراجعه به پزشک اصلی خود یا روماتولوژیست شروع کند، که می تواند آرتروز را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند. در صورت نیاز به جراحی، بیمار باید به جراح ارتوپد متخصص شانه مراجعه کند.